A politika reprezentációja a kortárs könnyűzenében (szerk.: Botos Máté). Pázmány Péter Katolikus Egyetem - L' Harmattan Kiadó, 2020.

 

A politika és a zene kapcsolatáról szól ez a kötet. A borító alapján azt hittem, hogy a Kádár-korszakról találhatóak benne írások, de egy kicsivel több témát is felölel a röpke 172 oldal. Ugyan a legérdekesebb tanulmányok pont erről a korszakról szólnak, elsőként Csatári Bence mutatja be néhol kis iróniát is tartalmazva a rossz emlékű Táncdal-és Sanzonbizottság történetét, majd az egyik legérdekesebb tanulmány az István, a király politikai olvasata, mely szerint akár a népszerű rockopera Kádár János (István) és Nagy Imre (Koppány) 1956-os szembenállása is lehetne. Egy rövid tanulmányban Tóth Eszter Zsófia hasonlítja össze Kádár János emlékezetét a baloldalról a HétköznaPI CSAlodások, jobbról pedig a Kárpátia által, gazdagon idézve a dalszövegeket. Stumpf András Cseh Tamásról írt egy szintén kisebb tanulmányt, a kötetet szerkesztőként is jegyző Botos Máté a Sztárcsinálók című musical politikai olvasatát elemzi, és Kőszeghy Miklós Hobo Vadászatát mutatja be. Emellett olvashatunk a posztjugoszláv undergroundról, a kínai apolitikus zenékről,Donald Trump elleni zenészek munkásságáról is, de nem maradhat ki a keményebb műfaj, a black metal és a extrém metal politikai olvasata sem. Tanulmánykötet ellenére minden fejezet könnyen olvasható és követhető, ajánlható bátran a téma iránt érdeklődőknek!

 

Sásdi Tamás