Günther Steiner: Surviving to drive - Egy év a Formula-1 poklában. G-ADAM Kiadó, 2023.
„Tudom, hogy az állandó viccelődéseimről vagyok híres, de elsősorban nem emiatt vagyok itt, se nem azért, hogy rajtam röhögjenek az emberek. Azért vagyok itt, mert versenyezni akarok, méghozzá a lehető legmagasabb szinten.”
A Netflix Drive to survive című sorozata még közelebb hozta az emberekhez a Forma-1 világát. Az első időkben minden részben más csapatnál forgattak, az évadonkénti fénypont kétségkívül a Haasnál játszódó rész volt, ahol természetesen Günther Steiner vitte a prímet csípős és eléggé szókimondó humorával. A kedvenccé lett csapatfőnök pedig naplót írt a 2022-es szezonról, ami szerencsére magyarul is megjelent.
A magyar kiadáshoz Wéber Gábor is írt előszót, utána Stefano Domenicali bevezetője következik, és aztán kezdődik Steiner naplója, amelyből kiérződik, hogy egy szakmáját nagyon szerető emberrel van dolgunk. A szezon előtti részben bevezet minket abba, hogyan alakult meg a Haas csapata és milyenek voltak az első idők egészen a pandémia időszakáig, ahol kis híján csődbe ment az egész gárda. Szerencsére megmaradtak és ő pedig beavat minket abba, hogyan született meg a 2022-es idényre készített modell. Beszámol a tesztekről és átélhetjük azt, milyen helyzetbe került az orosz pilótával és ugyanilyen nemzetiségű szponzorral rendelkező csapat az orosz-ukrán háború kitörésekor. Láthatjuk, ahogy keresni kezdik Mazepin utódját és hogyan esik a választás a régebben náluk vezető Kevin Magnussenre. Leírásából végigkövethetjük a teljesen átalakult autókkal startoló 2022-es idényt, ahol végre sikerült egy versenyképesnek mondható autót építeniük. Tanúi lehetünk sikereiknek, ahogy Magnussen az elején hozza a pontokat és a Brazil Nagydíj sprintjének időmérőjét megnyeri, Mick Schumacher első pontszerzéseit és természetesen a kudarcok sem maradnak el, amikor kiesnek, vagy amikor zsinórban több futamon keresztül nem tudnak az első tízben végezni. Megismerjük más csapatokhoz való viszonyát is, a versenyek szünetében pedig kisebb sztorikkal szórakoztat bennünket a rallyban átélt kalandjairól, Niki Laudával való kapcsolatáról és Haas előtti Forma-1-es időkről.
Steiner stílusa közvetlen, de ugyanakkor rendkívül szókimondó. Morbid humorát írásban is kiválóan csillogtatja, ezért ezt a könyvet kevésbé ajánlatos tömegközlekedésen olvasni. Számomra a következő idézetek voltak a legütősebbek:
„Olyanok vagyunk, mint egy család. És kit érdekel, ha ez a család történetesen olyan, mint az Addams Family?”
„A pletykagépezet időközben teljesen elszabadult, és a média szerint állítólag Daniel Ricciardóval folytatok beszélgetést. Kíváncsi vagyok, vajon miről szólhatnak ezek a diskurzusok – esetleg arról, hogy kinek van nagyobb orra?”
A magyar fordítás sokszor hagy némi kívánnivalót maga után, legalábbis számomra a „lemegy a pályáról”, „előjött a biztonsági autó” és az „ötperces bírság” kissé megmosolyogtatóak, de ezeket leszámítva könnyen olvasható szöveggel van dolgunk. A kiadvány közepén kisebb képmelléklet található, amely által még közelebb kerül hozzánk a szerző személye.
E sorok írásakor Steiner már nem a Haas csapat vezetője, mivel a 2024-es szezon előtt a tulajdonos leváltotta. Ennek ellenére tűzközelben maradt, naplója viszont egy igazi kordokumentum egy érdekes idényről, ami bátran ajánlható a sportágat kedvelő olvasóknak!
Sásdi Tamás