Sásdi Tamás: Krónika a Formula-1 2021-es évadáról, avagy a többszörös bajnok küzdelme a tökös trónkövetelővel

 

Hét éve már, hogy mindig ugyanaz a csapat nyerte a Formula-1 bajnokságait, 2016 kivételével minden évben Lewis Hamilton, egyszer pedig csapattársa, Nico Rosberg nyert és rögtön utána vissza is vonult. A Mercedesnek néhány versenyen akadt ellenfele a Ferrari és a Red Bull versenyzői között, de egy teljes szezonon keresztül egyik csapat sem jelentett veszélyt rájuk. 2021-re már csak az maradt a kérdés, hogy Lewis Hamilton megszerzi-e nyolcadik világbajnoki címét, leelőzve ezzel Michael Schumachert, és ha igen, akkor az előző két szezonhoz képest mekkora nehézséggel viszi véghez ezt? Fel tudja-e venni a versenyt a sportágat totális szürkeségbe taszító Mercedesszel? Kihívójelölt akadt bőven: az utolsó évadára készülő Honda mindenképpen egy versenyképes motorral akarta ellátni a Red Bullt, ahol Max Verstappen igyekezett ringbe szállni Hamilton ellen, míg új csapattársa, Sergio Perez teljesítményére nagyon sokan kíváncsiak voltak. Ígéretesnek tűnt a Ferrari Charlés Leclerc-kel és az újonnan leszerződtetett Carlos Sainz-cal, míg a McLarenben sokat vártak a szintén ígéretesnek számító Lando Norris és Daniel Ricciardo párostól. Hamilton korábbi ellenfele, Vettel a Racing Pointból Aston Martinná lett csapathoz szegődött és Fernando Alonso pedig visszatért az Alpine-hoz. A háttérben pedig ráadásul ott volt Hamilton csapattársának, Bottasnak az ülésére pályázó George Russel is, és még páran, akik néha beleszóltak a versenyek kimenetelébe.

 

Bahreini Nagydíj (2021. március 28.)

Az időmérőn meglepetésre Verstappen szerezte meg a pole pozíciót, míg Hamilton a második lett. A verseny felvezető körében az előző nap is peches Perez alatt megállt a Red Bull, így a formációs kört megismételték, ekkor Verstappen csapattársa már újra tudta indítani az autóját. A rajtot mindkét élmenő jól kapta el, az első kanyar után Verstappen megtartotta a vezető pozícióját. Egyedül az orosz Nyikita Mazepin dobta el az autóját a második kanyarban, így alig kezdődött el a verseny, máris jöhetett a biztonsági kocsi. Az újraindítás után nem sokáig száguldhattak teljes sebességgel, mert Ricciardo és az Alpha Taurit vezető Pierre Gasly összekoccantak, amit a francia szárnya bánt legjobban és jöhetett a virtuális biztonsági autós fázis. A takarítás után Verstappen kicsit elhúzott Hamiltontól két másodpercre. Hamiltonnak a kerékcserék után sikerült átvennie a vezetést és a várva várt csata Verstappen második kiállása után jött el közöttük. Hamilton a sebesség hevében párszor, szám szerint huszonhétszer kiszélesítette az egyik kanyart, amiért semmilyen szankciót nem kapott. Pár körrel a verseny vége előtt megérkezett rá Verstappen és előzés közben ő is kiszélesítette  ugyanazt a kanyart, amit előtte párszor a fekete autót vezető ellenfele. A csapat rászólt, hogy jobb ha visszaadja a pozíciót, amit Verstappen meg is tett. Ezután már nem volt lehetősége az előzésre és kéz a kézben futottak be a célba, a harmadik pedig Hamilton csapattársa, a jócskán lemaradó Bottas lett. Perez az utolsó helyről feljött az ötödikre.

 

A vb állása Bahrein után: Hamilton – Verstappen 25 – 18

 

Emilia-Romagnai Nagydíj (2021. április 18.)

Az időmérőn Hamilton szerezte meg az első helyet, őt követte a két Red Bull, most Perez – Verstappen sorrendben. Az esőben kezdődő verseny rajtjánál Verstappen kilőtt, és az első kanyarban kisebb koccanással kitessékelte Hamiltont a kerékvetőre, és átvette a vezetést. 

Hátul Latifi bontotta le a Williamst a kör közepén, így ezt a versenyt sem úszták meg biztonsági autó nélkül. A safety car alatt Mick Schumacher törte össze véletlenül az autója elejét a boxfalnál, de tudta folytatni a versenyt. Az újraindítás után Verstappen elhúzott és csak a huszonnyolcadik körben állt ki kerékcserére, amikor már száraz pályára alkalmas gumit kapott. Hamilton a következő fordulóban ugyanígy tett, majd a boxból kijövet pár kanyarral később megcsúszott egy még nedves részen és az első szárnyával kicsit súrolta a falat. Páran leelőzték, de nagy szerencséjére néhány méterrel arrébb ekkor ütközött össze Bottas és Russell, akik nem kis törmeléket hagytak maguk után, így piros zászlóval megszakították a versenyt. Félórás romeltakarítás után repülőrajttal folytatódott a futam, Verstappen a felvezető kör végén kicsit híján megcsúszott, de az élen tudott maradni, míg Hamilton a nyolcadik helyről folytathatta a versenyt. Az újraindítás után először Tsunoda, majd Perez kötött ki a falban és számukra véget is ért a Nagydíj. Hamilton nem teketóriázott és szinte letolta a pályáról az előtte levő McLareneket és Ferrarikat, így felzárkózott a második helyre, és megfutotta a leggyorsabb kört, amiért járt plusz egy pont. Verstappen utolérésére már nem volt ideje. A harmadik a mcLarenes Lando Norris lett.

 

A vb állása Imola után: Hamilton – Verstappen 44 - 43

 

Portugál Nagydíj (2021. május 2)

Az időmérőn a Mercedes kisajátította az első sort, most Bottas pár ezreddel gyorsabb volt Hamiltonnál. A rajtot is jól kapta el, majd az élen nem történt jelentős változás. A két Alfa Romeo összeakadt, Giovinazzi tovább tudott menni, míg viszont Räikkönen nem, be is jött a biztonsági autó. Az újraindítást követően Bottas maradt az élen, míg Verstappen megelőzte Hamiltont. Hamilton pár körrel később visszavette az eredeti helyét és utánaeredt csapattársának, akit egy kemény hajrával a huszadik körben előzött meg. A kerékcseréket követően egy darabig Perez állt az élen, mert ő tovább kinn maradt, míg Verstappen megelőzte Bottast, akinek az autójából elment némi teljesítmény is, így esélye sem volt befogni a hollandot. Az utolsó körökben Verstappen és Bottas újra behajtottak kereket cserélni a plusz egy pont reményében. Verstappen meg is futotta az utolsó fordulóban a leggyorsabb kört, de mivel az egyik kanyarban négy kerékkel a rázókőn kívülre ment, elvették tőle az időt. Hamilton senkitől sem zavartatva nyert, a két leggyorsabb körrel próbálkozó követte őt a dobogóra.

 

A pontverseny állása Algarve után: Hamilton – Verstappen: 69-61

 

Spanyol Nagydíj (2021. május 9)

Az időmérőn pár ezred döntött Hamilton javára Verstappen ellenében, így a brit századszor indulhatott pályafutása során az élről. Az első kanyarban Verstappen egy agresszív manőverrel befurakodott Hamilton elé az első kanyarban és az élen is maradt egy darabig. A nyolcadik körben Tsunoda kocsija meghibásodott, és rossz helyen állt meg, így a biztonsági autó ezúttal is lassította a száguldást pár körön keeresztül. A versenyt végül a Mercedes jobb taktikája döntötte el, voltaképpen újrajátszották a 2019-es Magyar Nagydíjat. Amikor a a vége felé a frissebb gumikon Hamilton leelőzte Verstappent, a holland is bement a boxba kereket cserélni a plusz egy pontért és meg is futotta a leggyorsabb kört. A dobogó újra Bottasszal egészült ki.

 

A pontverseny állása Barcelona után: Hamilton – Verstappen 94-80

 

Monacói Nagydíj (2021. május 23)

Az időmérőn remekelt a ferraris Charles Leclerc, aki a Q3-ban a második próbálkozásnál a falban kötött ki, így az élről kezdhette volna a versenyt, ha a felvezető körön nem romlik el az autója. Az első sorba így Verstappen és Bottas került, míg az éllovas Hamilton csak a hatodik helyről indulhatott. A rajtnál Verstappen visszaverte Bottas előzési kísérletét, majd elhúztak a messzeségbe. Nem Bottasról lenne szó, ha nem üldözné a balszerencse: ezúttal a jobb első kerekét nem tudták lecserélni, így kénytelen volt feladni a versenyt. Ez nem a Mercedes napja volt: Hamilton a kerékcseréje után beragadt Gasly mögé  és értetlenkedett is a rádióban, hogy ez történhetett meg. A vége felé újra kiment lágy gumikért és megfutotta a leggyorsabb kört a szokásos plusz egy pontért. Verstappen senkitől sem zavartatva nyert, a dobogóra most a másik Ferrarival remeklő Sainz és a mcLarenes Norris kísérhette fel. Hamilton hetedik lett.

 

A vb állása Monaco után: Verstappen – Hamilton: 105-101

 

Azerbajdzsáni Nagydíj (2021. június 8)

Az időmérőn most is Leclerc volt a leggyorsabb és az autója is túlélte az edzést és a felvezető kört egyaránt. A startot nagyon jól kapta el, az igazán kedvezően rajtoló Perez azonban a hetedik helyről indulva már az első körben a negyedik volt. A második helyről rajtoló Hamilton a beállításainak köszönhetően gyorsan megelőzte a hosszú egyenesben Leclerc-t, majd nemsokára követte őt ebben az őt üldöző két Red Bull Verstappen – Perez sorrendben. Az első kerékcserékig semmi sem történt, a hármas élboly folyamatosan egymás mögött rótta a bakui utcákat. Hamilton kerékcseréje kicsit hosszabb ideig tartott, mivel Gasly is pont akkor jött ki és meg kellett várni míg elmegy, azután jöhetett ki. Ennek köszönhetően a kerékcserék után Perez is megelőzte, akivel ezután szinte végig kart karba öltve mentek, az egyenesben nagyon közel került hozzá, de a kanyargós részeken Perez folyton el tudott lógni. Nagyon jól haladt közben az Aston Martin, stratégiájuknak köszönhetően Vettel egy darabig vezetett is, míg Stroll az utolsó helyekről a pontszerzők közé jött fel. Wéber Gábor már kezdte is őket megdicsérni, amikor Stroll defektet kapott a hosszú egyenesben és a falban kötött ki, jöhetett is a biztonsági autó. Az élen haladók közül senki sem állt ki, hátul páran bevállalták a kerékcserét, pechére Mick Schumacher is, akinek rosszul rögzítették az egyiket, ami miatt még szabályosan visszatolták és normálisan feltették. Szerencsére újraindítás előtt felért a többiekre. A biztonsági autó kimenetel után Verstappen újra elhúzott, majd Perez is távolodott Hamiltontól. Minden adott volt, hogy a Red Bull öt év után végre ismét kettős győzelmet ünnepelhessen, Verstappen autóján azonban a kemény gumi nem így gondolta és öt körrel a vége előtt a célegyenesben kidurrant. A versenyirányítás először a safety car beküldése, majd 2 kör vánszorgás után a piros zászló mellett döntött. Máskor ilyen esetben a versenyt is leinteik, most viszont egy jó negyedóra után újra folytatták, valószínűleg azért, mert ki akarták próbálni milyen az igazi sprintverseny. A piros zászló alatt mindenki új lágy gumikat kapott és állórajttal levitték a maradék 3 kört. Az új startnál úgy tűnt, Hamilton lehagyja Perezt de nem tudta bevenni az első kanyart. így az utolsó helyre csúszott vissza. 

Mint utóbb kiderült, elállított valamit a fékeken. Ezután Perez simán behozta az autót, mögötte jött Vettel és a harmadik helyért kisebb harc bontakozott ki a Gasly – Leclerc – Norris hármas között, amit végül a francia nyert meg.

 

A Vb állása nem változott az előző versenyhez képest.

 

Francia Nagydíj (2021. június 20)

Az időmérőn a bajnokságot vezető két pilóta kibérelte az első sort, Verstappen – Hamilton sorrendben. A rajt után Verstappen elrontotta az első kanyart és a bukótérben volt kénytelen visszajönni, Hamilton ezt kihasználva átvette a vezetést. A sorrend a kerékcseréket követően változott meg, Verstappen Hamilton elé került és egy ideig az elnyújtott bokszkiállásnak köszönhetően Perez vezetett. Most megismétlődött a Spanyol Nagydíj forgatókönyve, de fordítva. Verstappen ment ki másodjára kereket cserélni és simán beérte az egy szervizes Mercedeseket. Először Bottast hagyta le, majd Hamiltont is maga mögé utasította. A dobogó alsó fokáért a két másodpilóta küzdött meg, most Perez nyerte ezt a csatát. A leintést követően így Verstappen és Hamilton duója idén először egészült ki a mexikóival a dobogón

 

A világbajnokság állása a Paul Ricard után: Verstappen – Hamilton 131-119

 

Stájer Nagydíj (2021. június 27)

Az időmérőn Verstappen és Hamilton közé beékelődött Bottas, de ő öt helyes rajtbüntetést kapott, így ismét a szezonban szokásos első sor alakult ki. A rajtnál Verstappen jól jött el, míg Hamilton az elején alig tudta maga mögött tartani Norrist és Perezt. Norris később visszaesett, míg az először top 10-ből rajtoló Russell a kerékcsere után volt kénytelen feladni a versenyt. Verstappen látványtalan versenyt futott az első helyért, a végén Hamilton szokás szerint kiment kereket cserélni a plusz egy pont miatt. A dobogó harmadik fokáért pedig újból Bottas és Perez küzdött meg egymással, amit most a finn nyert.

 

A VB állása az első Red Bull Ringen tartott futam után: Verstappen – Hamilton 156-138

 

Osztrák Nagydíj (2021. július 4.)

Az időmérőn ismét Verstappen volt a leggyorsabb, de meglepetésre Hamilton csak a negyedik helyről indult, közéjük ékelődött Norris és Perez. A rajtot Verstappen jól kapta el és zavartalan versenyt futva nyert, mögötte azonban izgalmasabb dolgok történtek. A start után Ocon két autó közé került amit a bal első kereke bánt, így hosszú idő után újra jöhetett a safety car. Az újraindítást követően Perez megpróbálta megelőzni Norrist, de az angol kiterelte őt a kavicsba, aminek következtében Perez visszaesett, Norris pedig öt másodperces időbüntetést kapott, amit a kerékcsere előtt töltött le. Perez később ugyanezt megcsinálta az őt támadó Leclerc-kel, és hasonló szankcióban részesült. A Mercedesek közül Hamilton volt a pechesebb. Egy ideig a második helyen haladt, majd valami gondja akadt, ezért lelassult, Bottas és Norris pedig elment mellette. Az utolsó körben Vettel és Räikkönen ütközése borzolta egy kicsit a kedélyeket, míg Verstappen még a végén is képes volt egy leggyorsabb körre. A győzelmet követően Bottasszal és Norrisszal együtt pezsgőzhetett.

 

 A VB állása a második Red Bull Ringen tartott futam után: Verstappen – Hamilton 182-150

 

Brit Nagydíj (2020. július 18)

Ezen a versenyen próbálták ki először a sprintfutamot, amely szombaton került megrendezésre és az eredeti táv 30%-át kellett megtenniük a versenyzőknek, ez döntött a másnapi rajtsorrendről. Ennek köszönhetően az időmérőt pénteken tartották meg, amelyen a szokásos első sor született meg Hamilton – Verstappen sorrendben. A sprintversenyen Verstappen lerajtolta Hamiltont, és tizenhét körön át az élen maradt, így másnap fordítva indultak. A vasárnap teljesen mást hozott. A rajt után rögtön egymás sarkában voltak és már lehetett örülni egy gigászi összecsapásnak, amely fél körön át tartott. Hamilton ugyanis a régi célegyenesben próbálkozott az előzéssel, a Copse-ban összeértek, és Verstappen szó szerint beleszállt a gumifalba, míg Hamilton autója kevésbé sérült meg, de ez is elég volt ahhoz, hogy a mögöttük haladó Leclerc átvegye a vezetést. 

Végül bejött a safety car, majd piros zászlóval leállították a versenyt. A szünetben meg tudták javítani az enyhe sérülést Hamilton autóján. Újraindítás után Leclerc jól jött el, bár a rádióban panaszkodott, hogy kihagy a motorja. Hamilton megkapta a büntetését Verstappen kilökéséért, tíz másodpercet kellett pluszban állnia a boxban kerékcsere előtt. Valljuk be ez meg sem kottyant a hétszeres világbajnoknak, a kerékcsere után a negyedik helyre jött vissza és gyorsan lehagyta Norrist, majd Bottasszal nem kellett megküzdenie a csapatutasítás miatt. Hamilton két körrel a vége előtt utolérte a szinte végig vezető Leclercet és ugyanott előzte meg, ahol Verstappent kiütötte, csak itt Leclerc nem tudta tartani az ívet és a pályán kívülre került. Hamilton a leintés után úgy ünnepeltette magát a hazai közönség előtt, mint aki most aratott győzelmet a világbajnokságon, pedig csak egy versenyt nyert meg hosszú idő után, azt is kiütéssel. Az még hozzátartozik a történethez, hogy Verstappent a baleset után kivizsgálásra kórházba szállították, de komolyabb baja nem történt.

 

A VB állása Silverstone után: Verstappen – Hamilton 185-177

 

Magyar Nagydíj (2021. augusztus 1.)

Az időmérőn a két Mercedes kisajátította az első sort Hamilton – Bottas sorrendben, utánuk következett a szezonban már szokásos módon Verstappen. A verseny esőben kezdődött, Hamilton jól jött el, míg Bottas beragadt, elment mellette Verstappen, Perez és Norris is. Ráadásul Bottas inkább biliárdasztalon képzelhette magát, mert belement Norrisba, akire a fehér golyó szerepét osztotta, amely kiütötte a két kéket, jelesen Verstappent és Perezt. Hátul Stroll és Leclerc akadt össze, így újra előkerült a piros zászló. Egyébként a Magyar Nagydíjak történetéből hiányzott még a rajtkarambol, ezt most Bottas cselekedetével le is tudtuk. A szünetben sikerült valamennyire versenyképes állapotba hozni Verstappen autóját, Perezé menthetetlen volt. Mire eltakarították a romokat, kisütött a nap. Az újraindítás eléggé érdekesen sikerült. A felvezető körön Hamilton kivételével mindenki úgy döntött, hogy lecseréli az átmeneti esőgumikat száraz pályára alkalmasakra, ennek köszönhetően történelmi rajtrács alakult ki ahol csak a címvédő rajtolt el.

 Utána derült ki, hogy rosszul döntöttek a Mercedes okos stratégái és az újrstart után néhány körrel hozhatták is ki kerékcserére az egyetlen állva maradt Mercedest. Hamilton visszaesett az utolsó helyekre, míg az élen hihetetlen módon Ocon és Vettel kezdett el csatázni. A hátsó régiókban Verstappen nehezen tudott bármit is csinálni a sérült autóval, így maradt neki az utolsó pontszerző helyekért vívott csata. Nem így Hamilton, aki visszatornászta magát a mezőny elejére, de a két spanyollal keményen meg kellett küzdenie. Alonso nagyobb ellenfél volt, pár körön keresztül sikerült maga mögött tartania egykori csapattársát, de a célegyenes végi kanyarban elfékezte magát, és ezt Hamilton ki is használta. A ferraris Sainz-cal már könnyebb dolga volt, csak pár kanyaron keresztül küzdöttek egymással. Mire őt is megelőzte már nem volt idő a vezető kettős utolérésére, így Ocon és Vettel megúszta az előzést. Vettelt később kizárták, mert nem maradt elég üzemanyag az autójában a verseny utáni méréshez, így Hamilton lett a második, Ocontól szerencsére nem lehetett elvenni élete első győzelmét.

 A hátsó szekcióban a két Williams végre pontot szerzett, amelyről a Bottas helyére pályázó Russell könnyek között beszélt az őt később kérdező riporternek. Verstappen Vettel kizárásával a kilencedi. lett a sérült autóval.

 

A VB állása a Hungaroring után: Hamilton – Verstappen 192 – 186

 

Belga Nagydíj (2021. augusztus 29)

Már az időmérőn is esett az eső, itt Verstappen volt a leggyorsabb, közé és Hamilton közé beékelődött Russell. Érdekesnek ígérkezett a rajt és maga a verseny is, azonban vasárnap még jobban szakadt az eső, így a kinn levő szurkolók csak a várakozást láthatták, meg egy három órás kínlódás után a safety car mögötti araszolást, amelyet 3 kör után le is állítottak és csak fél pontokat osztottak ki az első tíz helyezett között. Legalább Russellt láthattuk a dobogón.

 

A VB állása Spa-Francorchamps után: Hamilton – Verstappen 202,5-199,5

 

Holland Nagydíj (2021.szeptember 4)

Az időmérőn a már-már szokásos sorrend alakult ki, Verstappent – Hamilton követte. A rajtnál semmilyen gond nem volt, és innentől Hamilton csak Verstappen autójának a hátulját láthatta pár másodperc távolságból az egész futam során. A Mercedes megpróbálkozott Bottas elnyújtott kerékcseréjével is, de ez sem vezetett eredményre a hazai pályán versenyző Verstappennek. A verseny egy részén még egy érdekes rádióbeszélgetés is lezajlott a holland és a mérnöke között:

  • A különbség 3,8 másodperc
  • És? Panaszkodik valamire? (Utalva, a mögötte haladó Hamiltonra, aki sokszor panaszkodik a rádióban, amikor nem az élen halad)

A verseny vége felé Bottasnak kiadták, hogy nem futhatja meg a leggyorsabb kört, mert kell Hamiltonnak a plusz egy pont, erre pont akkor futotta meg. Ennek köszönhetően Hamilton az utolsó előtti körben bejött kereket cserélni és visszavette a plusz egy pontot. Verstappen pedig egy nyugodtnak mondható verseny után élhette át azt, amit Hamilton Silverstoneban.

 

A VB állása Zandvoort után: Verstappen – Hamilton – 224,5-221.5

 

Olasz Nagydíj (2021. szeptember 12)

Ezen a versenyen rendezték meg a próbaként bevezetett második sprintkvalifikációt. A pénteki időmérőn a két Mercedes kisajátította az első sort, most Bottas – Hamilton sorrendben, őket ki más követhette volna, mint Verstappen. A rajtnál Bottas jól jött el, Hamilton viszont beragadt és páran elmentek mellette. Nemsokára eggyel kevesebb ellenfele maradt, mert az első kanyarban Gasly autója megsérült és a Curva Grande-ban a falnak ment. Bejött a biztonsági autó és az újraindításnál nem történt fontosabb esemény, Bottas nyert, Verstappen, a második lett, a szezonban végre magára találó Riccirado pedig a harmadik, míg Hamilton az ötödik. Másnap Bottas motorcsere miatt az utolsó helyről indult, így Verstappen és Ricciardo várhatta az első sorból a rajtot, amelyet az ausztrál kapott el jobban, míg Hamilton feljött Verstappen mögé, és kis híján összementek a della Roggiában. Ők megúszták az ütközést, de Sainz és Giovinazzi nem, és az utóbbi meg is pördült. Ennek köszönhetően két körig virtuális biztonsági autós fázis lassította a mezőnyt, majd a kerékcserékig semmi jelentősebb dolog nem történt. Verstappen túl sokáig maradt a boxban és Hamilton kiállása sem sikerült valami fényesre. Mikor Hamilton végzett, pont a holland mellé ért vissza és az első lassítóban egymáson kötöttek ki, egyik autó sem tudott tovább menni. 

Ennek köszönhetően a két McLaren került az élre, mögöttük Perez és Bottas következett, előbbi egy öt másodperces büntetést is magával cipelt szabálytalan előzés miatt. A McLaren kilenc év után rögtön kettős győzelmet ünnepelhetett, és Bottas kísérte fel Ricciardót és Norrist a pódiumra, ahol most sem maradt el az ausztráltól megszokott cipőből ivás.

 

A pontverseny állása Monza után: Verstappen – Hamilton 226,5 - 221.5

 

Orosz Nagydíj (2021. szeptember 26)

Az időmérőn felszáradó pályán a régi időket idéző végeredmény született, hiszen az első három helyet egy McLaren, egy Ferrari és egy Williams foglalta el Norris, Sainz és Russell sorrendben, Hamilton csak a negyedik lett, míg Verstappen és Bottas autójában motort cseréltek, Verstappen extraként még egy három rajthelyes büntetést is kapott az Olasz Nagydíjon bemutatott produkcióért, így ők ketten hátulról várhatták a másnapi rajtot. A rajtot Norris jól kapta el, Hamilton megint beragadt, és a hosszú célegyenes végén a szélárnyéknak köszönhetően Sainz került az élre. Sainz és Norris elvoltak az első két helyen, majd a tizennegyedik. körben pozíciót is cseréltek. Verstappen hamar feljött pontszerző helyre, majd Hamilton lassan Norris mögött találta magát másodikként. Úgy tűnt megint egy McLaren lesz a futamgyőztes autó, de a versney utolsó harmadában leszakadt az ég és Norris vakmerően kinn maradt száraz pályára alkalmas gumin – vesztére. Nem így tett a mezőny többi része, köztük a két bajnoki éllovas, Hamilton és Verstappen rögtön az első két helyen találták magukat a végére. A harmadik Sainz lett, míg Hamilton századszorra nyerhetett meg egy Forma-1-es versenyt, amit a tévéközvetítés is megörökített.

 

A VB állása Szocsi után: Hamilton – Verstappen 246,5-244,5

 

Török Nagydíj (2021. október 10)

A koronavírus járvány miatt lefújták a Japán Nagydíjat, így Törökország ugrott be a helyére. Az időmérőn a Mercedes kisajátította volna az első sort Hamilton – Bottas sorrendben, de a címvédő autójában motort cseréltek, így másnap csak a 11. helyről indulhatott. Bottas örökölhette a pole-ból indulást és Verstappen lett a második. A szemerkélő esőben megtartott verseny rajtjánál mindketten jól jöttek el, míg Hamilton elkezdett felzárkózni. Jó csatát vívott Tsunodával és Perezzel is, de nem akart kereket cserélni, így sokáig kinn maradt. A vége felé már kénytelen volt kiállni, mert az átmeneti esőgumik nagyon elkoptak. Az élen haladó kettős ezt korábban megtette, így egy darabig Leclerc vezette a versenyt, míg Bottas és Verstappen vissza nem vette az első két pozíciót. Így is értek be a célba és Perez lett a harmadik, míg Hamilton most kénytelen volt beérni az ötödik hellyel.

 

A VB állása Isztambul után: Verstappen – Hamilton 262,5 – 256,5

 

Amerikai Nagydíj (2021. október 24)

Az időmérőn a már megszokott eredmény született, Verstappen – Hamilton sorrendben. A rajtnál Hamilton jobban jött el, és az első kanyar után már ő vezetett. Kicsit hátrébb a McLarenek csatáztak a Ferrarikkal, amely majdnem a futam végéig kitartott. A kerékcserék jobban sikerültek Verstappennek, aki így átvette a vezetést. Közben hátul Alonso jól elszórakozott a két Alfa Romeóval, majd műszaki hiba miatt ki kellett állnia. Az utolsó körökben Hamilton rendesen megkergette Verstappent, de előzési kísérletre nem tudott sort keríteni, így is jöttek be a célba kéz a kézben. A harmadik a jócskán lemaradó Perez lett.

 

A VB állása Austin után: Verstappen – Hamilton 287.5 – 275,5

 

Mexikóvárosi Nagydíj (2021. november 7)

Az időmérőn a két Mercedes kisajátította az első sort Bottas – Hamilton sorrendben, a második sor a két Red Bullnak jutott Verstappen – Perez sorrendben. A rajtot Verstappen kapta el legjobban, aki a hosszú célegyenesben kihasználta a szélárnyékot, és elsőként ért a kanyarba. 

Hamilton még el tudott fordulni, de Bottast kiütötte a hirtelen megérkező Ricciardo, így ők már csak az utolsó pontszerző helyekért tudtak megküzdeni. Még hátrébb Ocon akadt össze Mick Schumacherrel és Tsunodával, utóbbi kettő állva maradt, és jöhetett a biztonsági autó. Az újraindítást követően Verstappen elhúzott és már csak a dobogón találkozott a többiekkel. Hamiltonnak ellenben ki kellett állnia Perez támadásait, akit a hazai pálya is fűtött a minél jobb eredmény elérésére. Rendesen megkergette a címvédőt, de végül ugyanebben a sorrendben futottak be a célba.

 

A VB állása Mexikó után: Verstappen – Hamilton 312,5 – 293,5

 

Sao Paolói Nagydíj (2021. november 14)

Ezen a hétvégén rendezték a harmadik sprintfutamot. Az időmérőn a motort cserélő Hamilton brutális kört ment, de mivel az ellenőrzésen szabálytalannak nyilvánították az autója hátsó szárnyát, az utolsó helyre száműzték. A sprintversenyen az ötödik helyig jött előre, míg elöl Bottas lerajtolta Verstappent, és meg is nyerte a sprintversenyt, a harmadik Sainz lett. Vasárnap aztán Verstappen indult jobban és már az első kanyarban vezetett, majd Perez is elment Sainz és Bottas mellett, így egy ideig a két Red Bull állt az élen. Aztán Hamilton is megérkezett a tízedik helyről és a második pozícióig sima útja volt. Aztán következett a két világbajnok aspiráns közötti csata. Az első előzési kísérletnél Verstappen  hárítani tudta a támadást, de mindketten kimentek a pályáról, amit a Mercedes csapatvezetősége nehezen emésztett meg. 

Hamiltonnak harmadjára sikerült megelőznie riválisát, majd ebben a sorrendben futottak be a célba, a harmadik pedig Bottas lett.

 

A VB állása Interlagos után: Verstappen – Hamilton 332,5 – 318,5

 

Katari Nagydíj (2021. november 21)

Az időmérőn a szokásos eredmény született, de csak Hamilton tarthatta meg az első helyet, mert Verstappen és Bottas nem mentek lassabban a sárga zászló alatt, ezért a holland öt, a finn pedig három rajthelyes büntetést kapott. Így Hamilton mellől Gasly indulhatott, a címvédő pedig simán eljött a rajtnál és a hetedik helyről Verstappen is gyorsan felzárkózott  másodinak. Bottas is gyorsan előreverekedte magát, de neki egy defekt tette tönkre a versenyét. A kibérelt első két hely után így csak a harmadik volt szabad, amelyet hosszú idő után Alonso szerzett meg, akinek csapattársa, Ocon visszaadta a magyarországi kölcsönt, amikor feltartotta a szintén harmadik helyre pályázó Perezt.

 

A VB állása Katar után: Verstappen – Hamilton 351,5 – 343,5

 

Szaúd-Arábiai Nagydíj (2021. december 5)

A félig kész új helyszínen egy igazi pszichothriller zajlott le: az időmérőn Verstappen egy brutális körrel majdnem megsterezte az első rajtkockát, de a célegyenesre rávezető kanyarban megpuszilta a falat, így maradt a Mercedes első sor Hamilton – Bottas sorrendben. A rajtnál is ez a felállás maradt meg, és egy ideig semmi érdemleges nem történt. A tizedik körben Mick Schumacher falnak ment, jöhetett is a biztonsági autó. Ekkor a két Mercedes kiment kerekeket cserélni, a második Bottas akadályozta Verstappent a célegyenes gyorsabb elérésében, így a holland a kinn maradt. Teljesen mindegy volt, mert nemsokára előkerült a piros zászló, mert a betonfalat helyre ugyanis kellett állítani. Hamilton meg is jegyezte rádión, hogy most Verstappen büntetlenül cserélhet kereket. Az újraindítás után Hamilton jobban kapta el a rajtot, de Verstappen később fékezett az első kanyarnál, és kis híján összeütköztek, de a holland meg tudta tartani a vezető helyét, míg a címvédőt a szemfüles Ocon is megelőzte. Ez ekkor már nem sok vizet zavart, mert hátrébb Perezt megtorpedózta Leclerc, a mexikói megforgott, majd az ütközést kikerülni szándékozó Russellbe belerongyolt Mazepin, így jöhetett megint a piros zászló. A szünetben a Mercedes kiharcolta a versenyirányításnál, hogy Verstappen a harmadik helyről várja az újraindítást, míg Hamilton a második kockából indulhat és Ocon pedig az elsőből. A harmadik rajtot követően Verstappen szemfüles volt, és az első kanyar után már ő vezetett. Hamilton is átverekedte magát Oconon és kezdődhetett a macska-egér játék. Eleinte Verstappen húzott el a pálya első részében, majd Hamilton a másik kettőben utolérte, és pár körrel később egy virtuális biztonsági autós fázis után Hamilton próbálkozott a célegyenesben az előzéssel, de Verstappen úgy fordult be az első helyen, hogy levágta a kanyart. Emiatt a csapata a pozíciójának átadására utasította a hollandot. Verstappen direkt le is lassított, de Hamiltonhoz nem érkezett meg az üzenet, hogy átadja neki a helyet, így picit belerongyolt Verstappenbe, de komolyan egyikük sem sérült meg.

Verstappen még egy előzést vissza tudott verni, majd a második kísérletre Hamilton lehagyta és jócskán elhúzott tőle. Ebben a sorrendben futottak be, míg a harmadik hely az utolsó métereken dőlt el, Bottas a cél előtt vette el Ocontól a dobogó utolsó helyét. A pódium előtt mindkét pilótán látszott a feszült verseny, de Hamilton inkább elbújt a kamerák elől sírni, míg Verstappen kinn maradt. A befutónak köszönhetően az évadzáróra pontegyenlőséggel mentek.

 

A VH állása Jeddah után: Verstappen – Hamilton 369,5 – 369,5

 

Abu-Dhabi Nagydíj )2021.12.12)

Az átalakított pályán Verstappen szerezte meg a rajtelsőséget Hamilton előtt, és mindkét pilóta tudta, hogy aki előrébb végez, az a világbajnok. A rajtot Hamilton kapta el jobban, és az első kanyarban már ő vezetett. Verstappen megpróbálkozott az előzéssel, de nem ment neki. A kerékcserék után is ebben a sorrendben maradtak, hiába próbált meg hősiesen segíteni Perez a csapattársának, Hamiltonhoz a holland nem tudott közel érni. Egy virtuális biztonsági autós fázis közben bejött még egyszer kereket cserélni, míg Hamilton kinn maradt. Ez sem vezetett eredményre, tíz másodpercnél jobban nem tudta megközelíteni. Verstappen már-már feladta  első világbajnoki címének megszerzését, csak a csodában bízhatott. A csoda pedig megérkezett: az utolsó körökben Latifi Schumacher üldözése közben a falban kötött ki, így jöhetett a biztonsági autó. Verstappent behívta a Red Bull kereket cserélni harmadjára is, míg Hamilton és a Mercedes a kinn maradás mellett döntöttek, mondván, hogy nem fogják elengedni már a mezőnyt. A versenyirányítás eleinte erre hajlott, de aztán meggondolta magát, és a két bajnokaspiráns közé beszorult lekörözötteket elengedte, majd újraindította az utolsó körben a versenyt. Hamiltonnak esélye sem volt a negyvennégy körös gumikon, Verstappen gyorsan át is vette a vezetést, Hamilton még visszatámadott a maradék két hosszú egyenesben, de mindkétszer a holland fordult elsőnek a kanyarba, és a befutó után ő ünnepelhette első bajnoki címét.

 A Mercedes nehezen emésztette meg a vereséget, még a végeredmény ellen is fellebbeztek, de elutasították kérelmüket, így Max Verstappen lett a Formula-1 első holland világbajnoka, aki egyben meg is törte a Mercedes hétéves szériáját.

 

A végeredmény: Verstappen – Hamilton 395,5 – 387,5

 

Felhasznált források:

A Formula-1 YouTube csatornájának Race Highlights 2021 videói (2021-12-19)

A Wikipédia 2021-es Formule-1 világbajnokság szócike https://hu.wikipedia.org/wiki/2021-es_Formula%E2%80%931_vil%C3%A1gbajnoks%C3%A1g (2021-12-19)

A Moly.hu Forma-1 zónájának karcai https://moly.hu/zonak/forma-1 (2021-12-19)

 

A képek forrásai:

https://formula.hu/galeriak (2021-12-24)

https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/manual/Misc/2021manual/Max-Lewis-Silverstone-grabs/tv%20grab%204%20crop.jpg.transform/9col/image.jpg (2021-12-24)

https://telex.hu/assets/images/20210801/1627833321-temp-cjMpBj_facebook.jpg (2021-12-24)

 

Nagyon nagy köszönet Tarja Kauppinennek a szöveg átnézésében nyújtott segítségéért.